پيوند عاشقانه ي ماپيوند عاشقانه ي ما، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 9 روز سن داره
بابا حجتبابا حجت، تا این لحظه: 41 سال و 1 ماه و 28 روز سن داره
مامان ايلقارمامان ايلقار، تا این لحظه: 38 سال و 2 ماه و 14 روز سن داره
اسرااسرا، تا این لحظه: 8 سال و 1 ماه و 14 روز سن داره

درد دل های مادر دختری

خواص گياهان كوهي

1394/3/6 10:11
نویسنده : ايلقار
5,083 بازدید
اشتراک گذاری

1- اين سري كه رفته بوديم جنگل ارسباران تو كليبر مقداري سبزي كوهي چيديم كه خيلي باحال بودن. خواصشونو در ادامه مطلب ميارم كه اگه خواستيد  استفاده كنيد.

2- سري پيش هم كه رفته بوديم باغ باباي شوشو از طبيعت اونجا هم يه سري سبزي كوهي چيديم كه در ادامه خواصشونو براتون ميزارم.

3- روز 15 خرداد همون روز پر ماجرا هم سبزي هايي چيديم كه خاصيت اونها رو هم در قسمت سوم آوردم.

1-1- ترشك كوهي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترشک، گیاهی شبیه اسفناج و بومی قاره اروپاست. این گیاه حاوی اسید اگزالیک است که باعث طعم اسیدی آن می شود. این گیاه کم کالری و دارای میزان بالایی آب است.
به نقل از سایت «هلث نیوز»، ترکیبی از آب ترشک و روغن کرچک به اندازه مساوی، به طور موثر بی خوابی را درمان می کند.
عملکرد قلب و کبد را تقویت می کند و با التهاب های مختلف بدن مقابله می کند.
دم کرده آن کاهش دهنده کلسترول و میزان تری گلیسیرید است.
با افزایش تولید ادرار، در پایین آوردن وزن موثر است.
آنتی اکسیدان موجود در آن با پیری و چین و چروک پوست مقابله می کند.
منبع عالی ویتامین A، B۹ و C است.
خشکی و آسیب دیدگی مو را برطرف می کند.
خاصیت سم زدایی آن، سموم مضر بیماری زا و عامل عفونت را از بدن دفع می کند.
این گیاه دارویی اشتهاآور، تصفیه کننده خون و هضم کننده غذا محسوب می شود.

 

2-1- گزنه 

 

 

 

 

 

 

گزنه گیاه کوچکی است که همه جا می‌روید. اگر خواص گیاه  گزنه را بشناسید خواهید دید که بر خلاف ظاهر خشن و گزنده‌اش چقدر با سلامتی‌تان مهربان است.

 

9خاصیت دارویی گیاه گزنه

 درد مفاصل، ریزش مو، عفونت‌های ادراری، خستگی، مشکلات پروستات و غیره را می‌توان با دست‌های خشن همین گیاه درمان کرد. در این مقاله بیشتر راجع به گزنه صحبت و خواص آن را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

  جوشانده‌ی گیاه گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان
گزنه  این گیاه دارویی سرشار از سیلیس و عنصر بور می‌باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه‌ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می‌کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می‌کند.

روش استفاده:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه 4 تا 5 فنجان از دم کرده این گیاه دارویی  میل کنید.
 
ریشه‌ی  گیاه گزنه برای مقابله با مشکلات پروستات  
گزنه برای آقایانی که پروستاتشان بزرگ شده مفید است. به عقیده‌ی محققان ریشه‌ی این گیاه دارویی  حاوی «لکتین»، «تانین»، «گلیکان» و «لیگنان» هایی می‌باشد که مانند هورمون‌های زنانه عمل می‌کند و تأثیر مثبتی روی غده‌ی پروستات می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات (غیر سرطانی و خوش‌خیم) مفید است.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و به مدت سه هفته روزانه 4 فنجان از این دم کرده بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های گزنه استفاده کنید. می‌توانید با پزشکتان مشورت کرده و کپسول‌های 300 میلی‌گرمی گزنه مصرف کنید. توجه داشته باشید آقایانی که موقع ادرار کردن مشکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک از ریشه‌ی گزنه استفاده کنند.

 دانه‌های گیاه گزنه برای مقابله با اسهال
دانه‌ها و برگ‌های گزنه یک درمان فوق‌العاده برای اسهال می‌باشند. دانه‌های این گیاه دارویی سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در طول روز از این جوشانده میل کنید.

  خواص  دارویی گیاه گزنه برای پو ست‌های چرب
گزنه برای افرادی که پوست خیلی چرب، کثیف و پر از آکنه دارند خوب است. به خاطر اینکه این داروی گیاهی خواص قلیایی دارد.

روش استفاده:

بر گ های گزنه‌ی تازه را بجوشانید و آب کش کنید. سپس اجازه دهید برگ‌ها خنک شود. این برگ‌ها را بکوبید و به صورت مرهم (هر هفته دو مرتبه) روی پوست بگذارید. همچنین لازم است که یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 3 مرتبه یک فنجان از آن بنوشید.

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید

خواص  دارویی گیاه گزنه برای سم زدایی از بدن
مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و غیره باعث می‌شود که بدن مازاد سموم دفع نشده را در بدن نگه دارد. برای همین لازم است هر از گاهی به خصوص در فصل بهار به فکر سم زدایی از بدن باشید. خوشبختانه گزنه به عملکرد برخی از ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این گیاه به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می‌کند.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.
 
 خواص گیاه گزنه برای مقابله با تب یونجه
تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می‌توانید به سراغ گزنه بروید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

 خواص گیاه گزنه برای مقابله با خستگی
اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های 500 میلی‌گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می‌توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته 3 مرتبه به میزان 15 میلی‌لیتر از این آب میل کنید.

  گیاه گزنه ادرارآور است
 بر گ های گزنه ادرارآور است. در واقع برای افزایش میزان ادرار و تمیزی مجاری اداری از شر عفونت و یا برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.

روش مصرف:

یک تا دو مشت برگ تازه‌ی گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. به مدت 3 هفته روزانه دو تا سه فنجان از  جوشانده این گیاه دارویی میل کن

 

3-1-يارپيز(پونه ي كوهي)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن سکسکه مفید است و ضد تشنج  و آرام کننده اعصاب است به درمان اسهال و بیماری های روده ای کمک می کند همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین a , b , است.

 

خواص درمانی : پونه کوهی از بهترین گیاهان تقویت کننده بشمار می رود مصرف پونه کوهی کار روده ها را منظم می کند درد معده و بی اشتهایی را تسکین می دهد و برای ناراحتی های کبدی بسیار موثر است دم کرده پونه برای اسهال اسهال خونی و اسهال های باسیلی و همچنین ناراحتی های عصبی اختلالات گوارشی مفید و موثر است دم کرده پونه تقویت کننده خوبی است اگر گاهی پس از صورف غذا در معده احساس سنگینی نمودید و یا غذا را ترش کردید و یا به کلی ناراحت شدید می توانید از این دم کرده استفاده کنید.

2- 1- توهلوجه

توکلوجه گلی زیبا که به صورت خودرو در کوه می‌روید و از آن جوشانده درست کرده می‌خورند، چایی آن قهوه‌ای کمرنگ می‌باشد و البته اگر در زمان چیدن جوشانده درست کنید چایی خوش رنگ و به خاطر داشتن کلروفیل زیاد دم کرده ای سبزرنگ خواهید داشت که بسیار خوش طعم وخوشبو خواهد بود. خاصیت گیاه چای کوهی، در درمان افسردگی به اثبات رسیده است و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است. چای کوهی که در زبان ترکی به آن توکلوجه(پشمالو) نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر است که آرام بخشی مطبوع، نشاط آور و با خاصیت معجزه آسای تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان به شمار می رود. گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است، در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دارد. از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد. این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد. هم چنین این گیاه دردرمان سرما خوردگی و باز کردن گرفتگی بینی اثر معجزه آسایی دارد ونوشیدن جوشانده آن درپاییز وزمستان برای تقویت بدن در برابرمیکروبهاموثر خواهدبود.

 

2-2- بابونه


 گیاهی ضد درد ـ ضد التهاب ، ضد اسپاسم عضلات
این گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبیعتی گرم و خشک دارد .
مهمترین مواد موثره : بیزابولول ـ کامازولن ـ آپی جنین ـ لوتئولین.
مهمترین خواص درمانی بابونه :
1 ـ خواص گوارشی : رفع سوء هاضمه ـ ضد اسپاسم گوارشی ـ تقویت معده ـ تقویت اشتها ـ ضد نفخ و بادشکن ـ رفع اسهال عصبی ، جلوگیری از زخم معده ـ کمک درمان مسمومیت های غذایی ـ کمک درمان زخم معده ـ درمان ورم کبد و طحال
2 ـ خواص مغزی بابونه : تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز ـ آرام بخش ـ ضد میگرن ـ خواب آور ـ ضد اضطراب ـ ضد بیقراری ـ درمان سرگیجه ـ کمک درمان تشنج های عصبی و صرع
3 ـ خواص قلبی و عروقی : گشاد کننده عروق ـ کاهنده فشار خون ـ رقیق کننده خون ــ درمان کم خونی
4 ـ خواص پوستی : ضد التهاب پوستی که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ کمک درمان جوش غرور و آکنه ـ ضد ورم و قرمزی پوست ـ برطرف کننده زخم های جلدی ـ ترمیم سوختگی ـ تقویت کننده پوست ـ تنگ کننده منافذ پوست ـ ضد عفونی کننده پوست ـ کنترل عفونت های پوستی
خواص عمومی :
افزاینده قدرت سیستم ایمنی بدن ـ ضد سرفه ـ خلط آور ـ درمان گلو درد ـ درمان سرماخوردگی ـ ضد التهاب ریه و حنجره ـ ضد التهاب مفاصل ـ ضددرد ـ شل کننده عضلانی ـ درمان دردهای نقرسی ـ کنترل علائم بیماری های روماتیسمی ـ رفع ورم کلیه و مثانه ـ درمان سخت ادراری ـ قاعده آور ـ تقویت رحم ـ کنترل و درمان اختلالات دوران یائسگی ـ کنترل علائم کولیت روده ای ـ رفع خستگی
عصاره بابونه ضد حساسیت ، التیام دهنده زخم ، باکتریواستاتیک ، باکتریسید(میکروب کش) ، ضد قارچ می باشد. همچنین بیزابولول خود به عنوان یک ماده افزایش دهنده جذب پوستی در فرمولاسیون کرم ها (اشکال ترانس درمال) به کار گرفته می شود. برخی از مواد جدا شده از عصاره تام بابونه اثر مهاری روی آنزیم هایی که در سنتز میانجی های التهابی مسیر آراشیدونیک اسید نقش دارند را دارا می باشند.
عصاره ی بابونه و فرآورده های دارویی های حاوی این گیاه موجب افزایش سرعت ترمیم زخم و کاهش ترشحات و در نتیجه خشکی زخم می گردند . همچنین در درمان زخم بستر ـ سوختگی ناشی از آفتاب و ادرار سوختگی نوزدان کاربرد دارد.
بابونه به عنوان دارویی رسمی در فارماکوپه های آلمان ، انگلستان ، فرانسه و سوئیس وارد شده و اثرات بالینی آن ثابت شده است.
مقدار مصرف :
یک قاشق مرباخوری (حدود 5 گرم) در یک فنجان آب جوش دم کرده (پس از 3 دقیقه) 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید.
کرم موضعی : 2 تا 3 بار در روز ، هر بار کمی کرم ، روی موضع مالیده شود.
عوارض جانبی :
ممکن است به طور نادر واکنش های خفیف آلرژیک بروز نماید و در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است سردردـ پیدایش زخم در دهان ـ ورم چشم ـ تعریق زیاد بروز می کند.
به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون ، بیمار حداقل 7 روز قبل از عمل جراحی مصرف گیاه را قطع کند.

3-2- دنبالان(قارچ كوهي)

قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است.

قارچ های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق 30 سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه های گیاهان و درختها می رویند. کاشت آنها نتیجه مفید نداده است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمین های معتدل دیده می شوند و آن ها را به وسیله سگ یا خوک پیدا می کنند.

دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران قیمت ترین قارچ های دنبلان زیرزمینی هستند. بیش ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس ها و روغن های معطر و نیز داروسازی است. 

قارچ دنبلان به صورت همزیستی با ریشه های درختان جنگلی به وجود می آید و در سطح تجاری در آزمایشگاه ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم های قارچ دنبلان می کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجا م می دهند. 

اندازه قارچ دنبلان از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می باشد و شکلی شبیه سیب زمینی دارد. کشت وکار این قارچ ها در زمین هایی ک بکر می باشد هم موجب در آمدزایی افراد بومی می شود و هم طبیعت دچار دستخوردگی نمی شود.

قارچ دنبلان کوهی سفید در دسامبر سال 2009 به قیمت هر کیلو حداقل 10200 دلار امریکا بفروش رفته است



خواص گران قیمت دنبلان کوهی!

با توجه به آغاز بارندگی های بهاره و مساعد شدن شرایط رشد دنبلان ها، جمع آوری، خریدوفروش و مصرف این قارچ ها در رویشگاه های این قارچ در کشور از رونق خاصی برخوردار شده است.

بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان بر اساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم مناطق مختلف و بر اساس تجربیات شخصی و در طول سال های متمادی به اثبات رسیده است. در طی نمونه برداری از قارچ های دنبلان در طی سال های گذشته، با مطرح کردن سوالاتی از مردم مناطق مختلف کشور، در مورد خواص این قارچ، مردم از آن به عنوان یک غذای نیروبخش و مقوی یاد کرده و تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری ها در طول سال مؤثر میدانند. 

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده تاکنون تأثیرات آنتی بیوتیکی قارچ در برابر میکروب ها و عوامل بیماریزا، تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع عوامل سرطانزا و محافظت از کبد در برابر بیماری های کبدی به اثبات رسیده است. 

قارچ دنبلان از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین‎های زیادی است. در قارچ دنبلان هیچ نوع دستکاری ژنتیکی توسط انسان انجام نشده و کود شیمیایی در آن نیز به هیچ‎وجه بکار گرفته نشده است. 

دنبل جزء گران ترین و لذیذترین قارچ‎های خوراکی و دارویی جهان است.

قیمت این نوع قارچ در ایران متغیر بوده و در خارج از کشور نیز خریداران بسیار خوبی دارند؛ در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس هر کیلو 100 تا 200 دلار به فروش می‎رسد.

بیشترین مصرف دنبل علاوه بر استفاده خوراکی در تهیه روغن‎های معطر و نیز داروسازی است.

قارچ همچنین مانع سرماخوردگی شود. قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین هم هست.
 
ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.
 
بررسی ها نشان می دهند مصرف قارچ پخته و داغ می تواند عفونت های بدن را از بین ببرد و مصرف روزانه دو عدد قارچ پخته شده و داغ می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و یبوست و نفخ معده را نیز درمان کند.

 

1-3- بويمادرن يا بومادران

 

بو مادران یا همان “بویمادرَن” از جمله گیاهان دارویی ر که عمدتا در حاشیه جاده ها و درون باغات یافت می شود.

در قرون اولیه از بومادران برای بند آوردن خون و علاج زخم هایی که با خون ریزی همراه بوده، استفاده می کردند. مردم برخی از کشورها، از پیکر رویشی پخته شده این گیاه برای درمان کبودی ناشی از ضربه در اطراف چشم استفاده می کردند.

بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ عطری، به روی سلسله اعصاب و قلب نیز اثر می گذارد و در مواردی مانند خستگی عمومی، ضعف قلب، ورم ماهیچه های دل، بیماری های عصبی مانند ضعف اعصاب، هیستری، صرع و قلنج های تشنج آور، نتایج مفیدی می دهد. شیره تازه این گیاه در آنژین، احساس گرفتگی ناگهانی و خواب رفتگی سودمند است.

همچنین بومادران بر اثر قابض بودن در رفع ترشحات زنانگی، بند آوردن خون و رفع اخلاط خونی، بواسیرهای خونی و اسهال ساده، اثر معالج دارد.

این گیاه به طور خاصی تب بُر است. ضماد آن جهت درد سینه مفید است. بخور و جوشانده آن برای درمان زکام مفید است. پس در زمان سرماخوردگی استفاده از آن توضیه می شود.

۱- ادرار را زیاد می کند، در نتیجه برای سنگ های کلیه مفید است.

۲- باد شکن است.

۳-ماساژ دادن محل درد با روغن بومادران یا گذاشتن سوخته آن بر روی محل زخم، موجب تسکین درد و جلوگیری از خونریزی می شود.

۴-در قدیم ضماد بومادران یعنی برگ های تازه آن را که با روغن ترمس (باقالای مصری) مخلوط بوده، بر روی محل کچلی یا روی صورت مردان جوان برای رویش مو قرار می دادند.

۵-جوشانده سرشاخه گلدار آن برای رفع دردهای قاعدگی مفید است.

ضماد بومادران برای درد سینه و انواع سردرد استفاده می شود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)